zelfrijdende auto's

Het fatale ongeluk met de zelfrijdende auto in de VS waarbij een vrouw om het leven kwam, deed veel stof opwaaien en legde volgens sommigen een bom onder de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto, maar ik verwacht niet dat dit ongeval een showstopper zal zijn. Immers, de voordelen van de zelfrijdende auto zijn veel groter dan de nadelen, ook op het gebied van verkeersveiligheid. 

De zelfrijdende auto kan de verkeersveiligheid enorm verbeteren. Nu vallen er jaarlijks nog circa 1,2 miljoen verkeersdoden wereldwijd. Auto’s zitten tegenwoordig vol met sensoren en camera’s en grijpen in bij een dreigende kop kettingbotsing, waarschuwen de bestuurder als die van de rijdt enzovoorts. Bij zelfrijdende auto’s neemt de veiligheid nog veel meer toe. Het menselijk handelen, een grote riscofactor in het verkeer, wordt vrijwel uitgeschakeld. Denk maar eens aan te hard en roekeloos rijden, gebruik van smartphones in de auto of onder invloed achter het stuur.  

Scepsis

Het is een wetmatigheid dat scepsis nu eenmaal onlosmakelijk verbonden is met nieuwe ontwikkelingen. Zo ook bij de stoomtrein en de eerste auto’s. En nu de zelfrijdende auto waarbij elk incident koren op de molen is van tegenstanders. Er zullen wel meer ongelukken volgen en daar zal kritisch op worden gereageerd, wat natuurlijk begrijpelijk is. Maar omdat de voordelen veel groter zijn dan de nadelen – veel minder verkeersdoden – zal de zelfrijdende auto er echt komen. 

Miljoenen testkilometers met de zelfrijdende auto

Een aantal vooraanstaande bedrijven, zoals het Duitse BMW, Google met haar project Waymo en Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, hebben al miljoenen kilometers afgelegd op de openbare weg met de zelfrijdende auto. Voortdurend worden er nieuwe stappen gezet in de ontwikkeling. En het wordt een gigantische groeimarkt, verwachten verschillende onderzoeksbureaus: met jaarlijkse groeicijfers tussen de 30 en 80% voor de komende 5 jaar.  

Ook interessant voor beleggers

Ook voor beleggers is de zelfrijdende auto een interessante ontwikkeling, want je hebt nu echt de mogelijkheid om vroegtijdig in te stappen. Een divers gezelschap van bedrijven speelt in op deze ontwikkeling. Ik noemde al BNW en Google, maar er zijn meer partijen: het Amerikaanse ANSYS ontwerpt software die de enorme hoeveelheid berekeningen die de chips van zelfrijdende auto’s moeten uitvoeren, in goede banen leidt. En ook American Tower, een Amerikaans zendmastenbedrijf dat zich richt op een breed scala aan draadloze communicatie- en mobiele diensten, zeer belangrijk voor de communicatie van de zelfrijdende auto. TomTom en andere kaartenmakers lijken onmisbaar te worden voor zelfrijdende auto’s. En dit is slechts een kleine greep. Reken er in ieder geval op dat de zelfrijdende auto de auto-industrie volledig zal veranderen. En dat sommige bedrijven ervan zullen profiteren.

Robert Schuckink Kool, Wijs & van Oostveen