Het aantal luchtreizigers is de afgelopen tien jaar wereldwijd met 70% toegenomen. En de groei is er volgens de International Air Transport Association (IATA) nog niet uit. Maar hoe leid je die enorme passagiers­stromen in goede banen? Vooral in een tijd dat consumenten steeds meer eisen stellen aan comfort en soepele geïndividualiseerde dienstverlening.

Kunstmatige intelligentie

Het antwoord is technologie. Lucht­havens maken steeds meer gebruik van technologieën als augmented reality (AR), het Internet of Things (IoT), kunstmatige intelligentie (KI), chatbots en biometrie. Neem chatbot FRAnky van de luchthaven Frankfurt. FRAnky helpt passagiers in het Duits en Engels bij het zoeken naar vluchten, verstuurt vlucht­status­­updates en geeft informatie over winkels, restaurants en service­faciliteiten in de buurt.

Stap verder

Maar in Australië gaan ze een stap verder. Het land was al een van de pioniers in het verbinden van technologie en verificatie op de vlieg­velden. En nu is er het eerste ‘contact­loze reiziger-systeem’ ter wereld. Australische reizigers kunnen door de security zonder hun paspoort te hoeven laten zien. Hierbij worden big data en kunstmatige intelligentie ingezet om deze biometrische toepassing vrijwel onfeilbaar te maken. De gezichten van de passagiers worden door het gezichts­herkennings­systeem gescand. En realtime vergeleken met foto’s in de database van het Australische ministerie van Binnenlandse Zaken. Behalve dat deze biometrische technologie het proces enorm versnelt, neemt ook de veiligheid aanzienlijk toe.

Steeds meer luchthavens benutten technologie om de reiservaring van hun klanten comfortabeler, efficiënter en persoonlijker te maken. En die trend zal doorzetten. Op de slimme luchthavens van de toekomst krijg je als reiziger via augmented reality informatie op je smartphone, wordt er via chatbots met je gecommuniceerd en kun je je gezicht als paspoort gebruiken.

Hieronder een instructievideo van de luchthaven van Brussel over geautomatiseerde paspoortcontrole en gezichtsherkenning.