Meerderheid consumenten verkiest fintech boven de bank

11-01-2019
Bankieren bij fintechbedrijven

Een opmerkelijke uitkomst van een internationaal onderzoek over financiële dienstverlening. Van de consumenten vertrouwt 54% zijn of haar geld eerder toe aan een fintechbedrijf dan de traditionele bank. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Bain & Company onder 150.000 consumenten uit 29 verschillende landen.

In Nederland kiest ongeveer de helft al voor een fintechonderneming. Van consumenten in de leeftijd 18-34 jaar wil zelfs tweederde bankieren bij een fintechbedrijf of een techbedrijf dat financiële dienstverlening aanbiedt zoals Amazon, Apple of Google.

De uitkomst is opmerkelijk aangezien banken al vele honderden jaren bestaan en fintech een nieuw fenomeen is.

Fintechbedrijven zijn specialist

Toch is de voorkeur van de consument voor fintech wel te begrijpen. Fintech- en techbedrijven zijn ‘lean en mean’ en slim met big data en kunstmatige intelligentie. Hierdoor verloopt hun financiële dienstverlening soepel en is deze adequaat en veilig. Bovendien zijn veel fintechbedrijven als specialist heel goed in een ding. Bijvoorbeeld specialist in betalingen zoals het Amerikaanse PayPal of het Nederlandse Adyen. En weer andere fintechbedrijven zijn specialist in kredietverstrekking, verzekeringen of bijvoorbeeld personal finance. Als het om financiële diensten gaat, willen consumenten vooral gemak, snelheid en betrouwbaarheid. Fintechbedrijven bieden dat.