De ontwikkeling van de zelfrijdende auto gaat snel. Autofabrikanten, chipmakers, softwareontwikkelaars en digitale kaartenmakers werken hard aan de verwezenlijking van de grootste mobiliteitsverandering in decennia. Gelijk opgaand met die voortgang groeit de acceptatie van deze nieuwe manier van vervoer.

Circa een jaar geleden bleek uit een onderzoek dat consumenten in de Verenigde Staten overwegend negatief waren over de zelfrijdende auto. Twaalf maanden later blijkt de stemming flink te zijn omgeslagen, komt uit een recent onderzoek naar voren. Uitgevoerd door de Franse IT-dienstverlener Capgemini onder de 5.500 consumenten in China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Zweden. Uit het onderzoek blijkt dat een steeds groter deel van de consumenten in zes landen de zelfrijdende auto ziet als een goed alternatief. Van hen is 40% ronduit positief en zo’n 59% van de ondervraagden voelt steeds meer waardering en ‘anticipatie’ als het gaat om de zelfrijdende auto. Meer dan de helft zou zelfs wel tot 20% meer willen betalen voor een zelfrijdend vehikel dan ze nu voor hun auto uitgeven.

Tijd over

Dat laatste komt waarschijnlijk ook omdat met de zelfrijdende auto consumenten tijd gaan overhouden. Dat wil zeggen, de tijd die eerst voor het besturen van de auto werd gebruikt komt ‘vrij’. Die kan worden gebruikt om andere dingen te doen. Capgemini vroeg ook hoe consumenten die extra tijd het liefst zouden willen gebruiken. Het – in de auto – bijpraten met vrienden of familie komt dan op nummer 1, het wordt door 63% van de ondervraagden genoemd. Genieten van entertainment - zoals muziek, films en tv-series, boeken of videospelletjes - is een andere favoriete manier om de tijd in de zelfrijdende auto te benutten (57%). Voor 48% van de ondervraagde consumenten is het juist weer een manier om eens lekker niets te doen, ‘digitaal detoxen’. En 24% uit het onderzoek van Capgemini zou de tijd gebruiken voor gezonde zaken, zoals het doen van lichamelijke oefeningen.